НТА > НОВИНИ > Освіта > «Гугл» знає все». Чому третина українських школярів провалила ЗНО з математики

«Гугл» знає все». Чому третина українських школярів провалила ЗНО з математики

Експерти б’ють у набат: те, що точні науки в освіті відходять на другий план, відіб’ється негативом і по країні, і по життю самих українців.

221

Цьогоріч кількість вступників, які не склали Зовнішнє незалежне оцінювання з математики, стала рекордною. За офіційними даними, 31% школярів не зміг подолати поріг та не отримав мінімальні 10 балів. Для порівняння, минулого року провальним цей предмет став для 12% абітурієнтів.

Про те, чому цього року ЗНО з математики провалила третина учнів, чи вплинула на це онлайн-освіта, та якими можуть бути наслідки, – читайте у матеріалі NTA.

«З математикою давно все погано»

Освітній омбудсмен Сергій Горбачов розповідає, що проблема з математикою в Україні є вже давно. Про це свідчать як результати ЗНО минулих років, так і незалежні дослідження.

«Це проблема не нова. Це показало і міжнародне дослідження PISA, це показують окремі вітчизняні дослідження.Навіть якщо подивитися по ЗНО за минулі роки, то це не нова проблема. Цього року вона, на щастя, усвідомлена суспільством. Я сподіваються , що будуть рішення, які будуть спрямовані на удосконалення математичної освіти», – розповів Сергій Горбачов.

Водночас додає: цьогоріч відсоток вступників, які не склали ЗНО з математики, є вищим за попередні роки, бо більше абітурієнтів брало участь у тестуванні. Також Сергій Горбачов переконаний, що онлайн-освіта суттєво на такі показники вплинути не могла.

«Для того, щоб набрати бодай мінімальний бал достатньо курсу математики до 8 класу включно, а пандемія і, відповідно, широке впровадження дистанційних форм навчання – лише півтора роки», – зауважив освітній омбудсмен.

З ним погоджується і вчителька математики Алла Лагоша: «Я не думаю, що онлайн-освіта впливає на результати аж так, оскільки випускники – це люди вже свідомі, які мали готуватися до ЗНО. На мою думку, ті діти, які хочуть вчитися, то вони вчилися і на дистанційному навчанні, і в школі».

Втім, каже, були різні випадки. Зокрема, знає дітей з кількох шкіл, де вчителі тільки задавали завдання і нічого не пояснювали, не проводили дистанційних уроків. «Зрозуміло, це також вплинуло на рівень знань», – констатує вона.

Вчителі не дають школярам знань, а передають інформацію

Доктор педагогічних наук, завідувач кафедри педагогіки та інноваційної освіти, Інституту права, психології та інноваційної освіти Національного університету «Львівська політехніка» Юрій Козловський вважає, що цьогорічні провальні результати ЗНО є наслідками двох проблем: якість вчителя з математики та карантин.

«Загалом є проблеми із відношенням до педагогічної освіти. Подивіться скільки ми готуємо вчителів з математики, скільки загалом абітурієнтів вступають на математичні спеціальності», – розповідає Юрій Козловський.

За його словами, на навчальний процес вплинув і карантин. Школи мають методи та засоби для дистанційного навчання, однак не встигли адаптуватися, вважає Юрій Козловський.

«Торік мали трохи більше ніж 10 %, а тут цей показник суттєво зріс до 30%, а це близько 80 тисяч учнів, які не склали ЗНО. Це колосально великий показник», – додав він.

Також Юрій Козловський пояснює, що максимальна кількість тестових балів на ЗНО з математики була 67, а пороговий бал цього року складав всього 10 балів, тобто це 3-4 бали за 12-бальною системою.

«Нам треба змінювати підходи до вивчення математики. Потрібні нові педагогічні підходи. Поки ми не сформуємо знання учня, ми не доб’ємося результатів ні на ЗНО, ні на перших курсах університету, який згодом ті проблеми повинен виправляти», – переконаний освітянин.

На його думку, вчителі повинні давати знання, а не просто передавати інформацію. Учня потрібно мотивувати не пороговим балом, а тим, що «знання з математики будуть потрібні в житті», зауважив Юрій Козловський.

«Гугл» все знає

На думку вчительки математики Алли Лагоші, причина таких результатів ЗНО з математики ще й в тому, що відбувається гуманітаризація освіти. Вона ж, за її спостереженнями, триває вже років зо 30.

«ЗНО не було аж таким складним, щоб ті діти, які вчилися, не могли його подолати. Втім в суспільстві останніми роками кажуть, що математику вчити не потрібно, що вона важка і її неможливо вивчити. Це залягає і в свідомості дітей. Це перша така причина», – розповідає вчителька.

Також, на думку Алли Лагоші, дітям у школі виділяють мало годин для уроків математики. Педагог зауважила, що три години на тиждень математики в старшій школі і 4 години в середній школі – недостатньо.

Окрім того, щороку зростає кількість дітей, які взагалі не хочуть вчитися. Для них головний аргумент – «для чого це вчити, якщо гугл знає все». Ба більше, на думку педагога, за навчання мають відповідати і батьки дітей.

«Для чого мені вчити теорему, якщо це є в Інтернеті. Навчання – це важкий процес. Навчання – це вчити себе. У нас завжди говорять про відповідальність вчителя і школи за навчання, але дуже мало говорять про відповідальність дітей і їх батьків», – додала вона.

Ризики для економіки, розвитку технологій і… життя

На думку Алли Лагоші, кожна країна сильна своєю економікою і технологіями, базою для яких є точні науки.

«Математика – це технології. Промисловість та економіка тримаються на технологіях, які, своєю чергою, тримаються на точних дисциплінах – математика, фізика, хімія. Без математики зараз важко уявити будь-які досягнення», – сказала Алла Лагоша.

Математика є цінна своїми прикладними складовими у всіх сферах, пояснює декан механіко-математичного факультету КНУ імені Тараса Шевченка Оксана Безущак. За її словами, математична освіта вчить логічно мислити, аналізувати, не бути спостерігачем, а бути учасником процесу і вивчати його зсередини.

«Для розвитку економіки, економічних взаємин, соціальних взаємин однозначно потрібні не спостерігачі, а люди які будуть країну розвивати», – додала професорка.

«Не знати основ математики, фізики, хімії – це, на жаль, реальний ризик для життя. Якщо людина не розуміє, наприклад, що машину неможливо миттєво зупинити, що є сила інерції, гальмівний шлях, що від швидкості автомобіля залежить життя водія та інших людей на дорозі. Всі ці розрахунки базуються на чистісінькій математиці, якою, на жаль, наші діти володіють недостатньо, як ми бачимо за результатами», – резюмував освітній омбудсмен Сергій Горбачов.

Валерія Рабінович

Оцініть новину
Клас!
0
Я це люблю
0
Ха-ха
0
Сумно
0
Злість
0
Обіймашки
0
Шооо?
0

Коментарі