НТА > НОВИНИ > Суспільство > Які закони і кодекси треба знати кожному, щоб уміти щодня захистити свої права

Які закони і кодекси треба знати кожному, щоб уміти щодня захистити свої права

Ці норми працюють щоденно, а в суперечках із органами державної влади вони працюють суттєво.

97

В Україні існує не одна сотня законів та різноманітних кодексів. Вивчити їх всі нереально. З іншої сторони, якби законодавці не створювали суспільні правила, закріплюючи їх на державному рівні, – у країнах творився би хаос. Інше питання, наскільки ці закони справедливі. Про які права та обов’язки варто пам’ятати першочергово – юрист та правознавець Юрій Танасійчук. 

Право на особисту свободу, гідність та недоторканість майна

За словами Юрія Танасійчука, людина повинна пам’ятати про те, що вона має право на особисту свободу та гідність, а також, що Конституція гарантує недоторканість її майна. Ці норми працюють щоденно, а в суперечках із органами державної влади вони працюють суттєво.

«Я вважаю, що права і свободи людини – це ті норми, які необхідні на кожен день, хоча прямого впливу щодня пересічний громадянин не відчуває. Однак так чи інакше, вони гарантують нам захист», – каже вона.

Юрист рекомендує кожному занотувати статтю 63 Конституції України, яка гарантує людині право відмовитися від показання або пояснень щодо себе чи членів сім’ї.

«Пам’ятаючи про статтю 63 при суперечках з правоохоронними органами, завжди можна опиратися на неї і не давати свідчень, якщо людина цього не бажає».

Сюди також впливає Закон України «Про Національну поліцію». Цей документ необхідний законодавчий акт для дотримання прав громадянина у будь-яких конфліктних ситуаціях. Особливо, у випадках, коли може бути завдана шкода майну, здоров’ю та життю громадянина. Крім того, закон визначає сферу повноважень та обов’язків реагування національної поліції у взаємодії з громадянином.

Для працюючих і ні: Чого бракує у Кодексі законів про працю

Юрій Танасійчук вважає, якість та актуальність Кодексу не відповідає сучасним вимогам ринку праці, що також має негативний вплив на забезпечення прав людини.

«Цей закон прийнятий у 1971 році із якимось внесеними правками. У ньому прописані обтяжуючі обставини для працівника, як наприклад, відпрацювати два тижні після звільнення та ще й із внесенням паперової заяви. Вони насправді просто не потрібні».

Правознавець наводить приклад ринку праці США, де працедавець може звільнити працівника у будь-яку хвилину, ринок сам регулює взаємовідносини, оскільки жоден працедавець не буде зацікавлений звільнити ефективного працівника, а навпаки намагатиметься домовитися аби він залишився.

Пан Юрій першочергово звертає увагу на загальні положення, адже саме тут описані його завдання, основні трудові права, їхня рівність, регулювання трудових відносин, гарантії, недійсність умов договорів про працю, які погіршують становище працівників, регулювання трудових відносин громадян, які працюють за межами своїх держав, а також трудові і соціально-побутові пільги.

«Для простого громадянина орієнтуватися у Кодексі достатньо, а вже залежно від того чи ти найманий працівник, який працює по колективному договору чи по договору цивільно-правового характеру, залежить, який розділ відкривати. Завжди варто пам’ятати, якщо не знаєш як діяти у тій чи іншій ситуації – відкривай закон. Він допоможе».

Пільгові умови пенсійного забезпечення та накопичувальна система

Згідно із законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» право на пенсію за віком, незалежно від останнього місця роботи, на пільгових умовах мають працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці.

Щодо накопичувальної системи пенсії юрист Юрій Танасійчук каже, що зараз практично цим займаються брокерські або страхові компанії.

«Простіше кажучи, модель накопичувальної системи – це коли Пенсійний фонд є інвестором і ефективно використовує ті гроші, які отримують від громадян України для того, щоб збільшити їм виплати. Я вважаю, це правильне рішення і толерую його», – каже правознавець.

На сьогоднішні Пенсійний фонд працює в режимі дотацій, а тих внесків, що він отримує недостатньо.

Як отримати субсидію, якщо працюєш за кордоном

Юрій Танасійчук звертає увагу на постанову Кабміну №528 «Про внесення змін до форми заяви про призначення та надання житлової субсидії населенню у грошовій формі». Розповідає, із найважливішого потрібно пам’ятати, що в ній врегульовується порядок отримання субсидій, якщо особа винаймає житло і є договір оренди.

Крім цього, закріплено видання субсидій за місцем проживанням або реєстрації та можливість отримувати її родичем, якщо фізично особа сама не може це зробити. «Фактично ця постанова дозакріплює монетизацію. На сьогодні питання врегулювання субсидій вже не є гострим, стало менше дискусій та звернень до суду».

Важливе і те, що тепер є можливість отримати субсидію тим сім’ям, де хтось один працює за кордоном, якщо буде доведено, що дохід невеликий.

А також, під час призначення братиметься до уваги стягнення аліментів, на підставі цього державний орган може і не надати дозволу на отримання субсидії.

Доступ до публічної інформації та звернення громадян до органів державної влади

Два законодавчі акти «Про доступ до публічної інформації» та «Про звернення громадян» забезпечують можливість громадянина швидко отримати інформацію, якщо така не відображена на офіційних веб-сайтах органів влади. Наприклад, статистичні дані або пакет документів на підставі, якого було прийняте те чи інше рішення. Юрій Танасійчук стверджує, що закон достатньо дієвий.

Найважливішим є те, що громадянин може отримати відповідь протягом 30-ти днів, а якщо це стосується запиту на публічну інформацію, тоді у 10-ти денний термін.

Крім цього, закони фактично стали основним поштовхом до створення відкритих цифрових реєстрів України, які змінили концепцію надання адміністративних послуг. Вони ж формують інформацію про боржників, про реєстр земельних ділянок чи володіння транспортними засобами.

За словами юриста, колись багато інформації треба було здобувати різними шляхами, а без знайомств було складно.

«Для громадян ця інформація, яка зараз оприлюднена, є корисною, більше того від 2014 року доступ до таких реєстрів – це великий прорив. Вони створювалися не один рік і поступово вдосконалюються та стають більш інформативними, власне чим виконують головну свою функцію».

Софія Левко

Оцініть новину
Клас!
1
Я це люблю
0
Ха-ха
0
Сумно
0
Злість
0
Обіймашки
0
Шооо?
0

Коментарі