Кожен виліт гелікоптерів із рятувальною спецмісією на “Азовсталь” у Маріуполі – це була окрема історія з окремими нюансами. Подекуди екіпаж гелікоптера мав тиждень на підготовку, а іноді – лічені години. Залишалося незмінним одне – щоб доставити їжу, ліки, боєприпаси на завод, забрати поранених – потрібно було діяти у зоні поразки ППО із трьох ракетно-зенітних комплексів.
Сухопутні війська ЗСУ опублікували інтерв’ю одним із пілотів, що брав участь у спецоперації.
“Операція була в повній секретності. Нею керувало ГУР. Часу на розуміння та з’ясування нюансів в екіпажу дуже багато не було. Зате вже в процесі екіпаж отримав великий масив інформації розвідданих. Усі потрібні дані”, – розповів пілот вертольота.
За його словами, кожен виліт – це була геть окрема історія. Хтось мав на підготовку тиждень, а хтось – добу. А в когось – лічені години. Основна складність полягала в тому, що потрібно було доставити ватаж у глибину перебування ворога на території у понад 100 кілометрів.
“Уся ця відстань супроводжувалася дуже щільною протиповітряною обороною противника. Згідно тактики та всіх математичних розрахунків, це було практично не можливо виконати. Але ми це робили. Тільки в зоні посадки було три різних ракетно-зенітних комплекси, які перекривали цю зону, тобто три комплекси були у зоні поразки ППО, в які взагалі краще не входити. Але є завдання, коли їх не можливо оминути. Як це було і в Маріуполі”, – розповів про деталі пілот.
Дуже важливо було знати всі природні і штучні перешкоди, щоб вони врешті не перешкоджали, а допомагали. Втім, каже, всі прекрасно розуміли: у 90% випадків вони не повернуться.
Як зізнався учасник спецмісій, найбільше хвилювання було перед запуском гелікоптера, а вже в процесі це перетворювалося на роботу і виконання завдання. Ейфорія приходила, коли таки діставалися Маріуполя, робили висадку людей і вантажу.
“Бо якщо ми долетіли і зараз є тут в зоні поразки трьох комплексів – ми вже перемогли і є практично як королі світу. Але, на жаль, це ще був не кінець. На зворотному маршруті – близько за 6 кілометрів, через три хвилини після зльоту в мій вертоліт влучила ракета ПЗРК, відмовив один двигун. На жаль, інший вертоліт, який йшов позаду… йому менше пощастило. Весь екіпаж загинув. Після того, як влучила ракета пішов викид адреналіну – робили вже просто те, що мали робити. На борту було 20 поранених, тому ми не могли сісти десь у полі. Як би їх тоді забирати”, – розповів про один із вильотів.
У багатьох випадках з огляду на ситуацію саме пілоти ухвалюють більшість рішень під час польоту. Тоді вирішили – дотягнути до кінця.
Зазначимо, що, за офіційними даними, загалом українці здійснили сім вильотів до Маріуполя. Були задіяні 16 гелікоптерів Мі-8. Кожен вертоліт був завантажений їжею, водою, медикаментами та боєприпасами. Також одного разу, вдалося на підмогу перекинути 72 бійця полку «Азов».
Як розповідав в інтерв’ю різними медіа Кирило Буданов, усе було доставлено успішно. Однак, за його словами, на п’ятому і сьомому вильотах було збито два гелікоптери. Крім того, був знищений і третій гелікоптер, який прибув на допомогу одному зі збитих.
Водночас під час інтерв’ю до третьої річниці інавгурації Володимир Зеленський розповів, що “90% льотчиків не повернулися”.
Читайте нас у Telegram. Підписуйтесь на наш канал "Говорить Великий Львів"