НТА > НОВИНИ > Львівські новини > Не трамвай-посунеться. За якою статтею звільнили директора з «Львівелектротрансу»

Не трамвай-посунеться. За якою статтею звільнили директора з «Львівелектротрансу»

Чому Андрій Свищо пішов з посади зі скандалом? Та що намагався приховати колишній керівник комунального підприємства?

261

Допоки період літніх відпусток був у розпалі, комунальними підприємствами Львова прокотилася хвиля гучних звільнень. З посади директорки «Львівавтодору» пішла Оксана Єстеферова. Заяву про відставку написав керівник «Зеленого міста» Святослав Євтушенко.

Вакантним виявилося місце очільника «Львівелектротрансу» після звільнення Андрія Свищо. І його звільнення виглядало найбільш загадковим, адже у міській раді заявляли про відставку за власним бажанням. Проте у коридорах ратуші ходили чутки, що ініціатором його звільнення став сам міський голова Львова Андрій Садовий. А тому посаду директора комунального підприємства Свищо залишив буцімто за статтею.

Такі розбіжності нам здалися дивними. Відтак Zмови вирішили встановити не лише справжні їхні причини, а й з’ясувати із чим за плечима керівник ЛКП пішов зі своєї посади.

… Центр Львова. Яскравий рожевий трамвай повертається в депо, а з нього йде густа чорна хмара диму.  Така картина містян уже навіть не дивує. Пригоди з електротранспортом в останні роки стали для них буденністю.

«Рухомий склад останніх пів року належно не ремонтувався: трамваї, тролейбуси… А зараз почнеться сезон дощів. Трамваї ще частіше виходитимуть з ладу», – коментує голова ГО «За якісний транспорт» Святослав Товстига.

Заощадження чи зловживання на мільйони

За стан електротранспорту відповідає комунальне підприємство «Львівелектротранс». Щорічно на його утримання з міського бюджету виділяються кругленькі суми. Проте ЛКП стабільно звітує про фінансові втрати. Лише за минулий рік воно зазнало збитків на понад 70 мільйонів гривень.

«Наші комунальні підприємства отримують сотні мільйонів гривень із бюджету міста на наповнення статутних капіталів і дуже часто депутати не володіють тією інформацією, яким же чином розпоряджається керівник комунального підприємства тими грошима», – розповідає депутатка ЛМР Уляна Пак.

На думку депутатів, підприємство, вочевидь, неефективно використовувало кошти. А відповідальним за це вважають Андрія Свищо, який донедавна очолював «Львівелектротранс».

«За керівництва цього директора закуплялись незрозумілі послуги розроблення сайтів. Хоч на той час сайт уже був. Розроблення додатку… А навіщо розробляти додаток, якщо в нас, в рамках закупу автоматизованої системи, буде замовлятися послуга», – наводить приклади Святослав Товстига.

Активісти неодноразово скаржилися на ймовірні змови під час закупівель та зловживання службовим становищем керівництва «Львівелектротрансу». Їхні припущення підтвердилися, коли влітку правоохоронці прийшли з обшуками на підприємство.

«Вони були проведені у зв’язку з тим , що посадовці «Львівелектротрансу» укладали додаткові угоди на закупівлю електроенергії у певних підприємств, які були вигідні лише їм», – пояснює речниця СБУ у Львівській області Роксолана Яворська.

У мерії спочатку стали на захист чиновника. Навіть заявили про його успіхи в економії коштів для міста.

 «Завдяки закупівлі електроенергії без посередників за півроку ЛКП «Львівелектротранс» зекономило 5,3 млн. грн. коштів громади міста. Однак правоохоронні органи мають запитання. Львівська міська рада готова сприяти розслідуванню» , – Департамент житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради.

«Відстоювання його Львівською міською радою мене ще тоді здивувало. Якщо він дійсно зекономив, то дайте якісь фактів, якесь розуміння. Але депутати так і не почули інформації», – звернув увагу на різницю між заявами і реальністю голова транспортної комісії ЛМР Ігор Зінкевич.

Надійшли і перші результати розслідування правоохоронців, що також суперечили заявам мерії.

«При вилучені документів під час оперативно-слідчих дій вся документація була направлена на експертизу, де експерти підтвердили дійсність заданих збитків. Вони реально були мільйонні», – повідомила Роксолана Яворська.

Лише після цього на сайті Львівської міської ради з’явилося повідомлення про звільнення керівника «Львівелектротрансу».

Втім депутати розповідають, що їх переконували начебто Свищо самостійно подав у відставку.

«Чули, що людина написала сама заяву на звільнення. Враховуючи кримінальне провадження, яке відкрите, це логічно. Я також думав, що це правильно», – говорить Ігор Зінкевич.

Однак в процесі розслідування встановили, що Свищо не сам пішов із посади, а був звільнений. Про це дізналися із його судового позову до Управління транспорту, який датований 1 вересня. У ньому чоловік вимагає поновлення на посаді із виплатою зарплати за час його відсутності. І це попри те, що досі перебуває під слідством.

«Спершу міська рада захищала пана Свища. Казала, що він зекономив 3 мільйони гривень, а потім з якогось моменту змінила свою позицію, провела службове розслідування. Це якась непослідовна позиція. Можливо, це розуміння того, що хай краще пан Свищо буде винуватим, аби більше нікого не притягнули від кримінальної відповідальності», – припускає юрист Богдан Липковський.

«Є ряд порушень під час закупівлі електроенергії. На основі цього комісія вирішила, що є певні порушення строкового договору контракту трудового. На підставі цього був підписаний наказ про звільнення», – говорить начальник управління транспорту ЛМР Орест Олеськів.

До слова, своє звільнення Андрій Свищо оскаржуватиме у Пустомитівському районному суді Львова, де раніше вже вигравав, здавалося б, безнадійні справи. Зокрема, про повернення кредиту, а також відсотків та пені по ньому.

 «Я вважаю, що звільнення його було незаконне, безпідставне. Не розібралися достеменно в тих причинах, що там було і як це відбулося», – а це слова Михайла Свищо, директора атестаційного центру «Агрогаз», батько звільненого керівника «Львівелектротрансу».

У 2018 році йому також вручали підозру. Чоловіка упіймали на хабарі в 400 доларів за видачу дозвільних документів для роботи на об’єктах з підвищеною небезпекою.

– Ну скажемо, це мене підставили.

– А чому? Як таке сталось?

– Ну давайте я це не буду коментувати. Ну підставили. Перевірка якась в них була. Я не знаю, ну але підставили їхнім працівником і так дальше… Я повівся і шкодую про це.

Попри доведення провини, Свищо-старший, ніби й нічого не було, сьогодні продовжує працювати на своїй посаді.

З чим прийшов і що заробив

Головне питання залишається відкритим: чи зловживав директор «Львівелетротрансу» своїм службовим становищем задля збагачення? Для цього Zмови вирішили проаналізувати, з яким майном у 2019 році Андрій Свищо прийшов на посаду та з чим її залишив зараз. Опрацювали надбання не лише героя нашого розслідування, а й його найближчих родичів.

Із декларації посадовця дізналися, що за попередній рік роботи на комунальному підприємстві він заробив 870 тисяч гривень. Це в десяток разів більше за дохід його дружини – акушерки-гінеколога п’ятої клінічної лікарні. Проте в березні цього року вона купила у курортному Славську клаптик землі. І не де-небудь, а біля самісінького підніжжя гори Захар Беркут. Від гірськолижного витягу її відділяє близько ста метрів.

Вартість ділянки складає майже шість мільйонів гривень.

Утім ці дані у декларації Андрій Свищо відсутні, попри те що подавав їх уже після купівлі дружиною землі.

«Чиновники, приховуючи інформацію про свої статки, майно, самі вказують, що те, що вони мають, не відповідає їхнім офіційним доходам. Це основна і універсальна причина», – пояснює логіку юрист Богдан Липковський.

А ось діалог із батьком Андрія Свищо, Михайлом Свищо:

– Відомо про ділянку у Славську за 5 мільйонів гривень?

– Я не в курсі.

– Не знаєте про це, так?

– Не знаю.

– Будинок на Цегельського, 21 – він чий?

– Я не в курсі.

– Ну там також є реєстрація на прізвище Свищо.

– Ну це ви в нього питайтеся. Не скажу вам нічого про це.

Будинок на Цегельського, про який ішла мова, а також прилегла земельна ділянка, теж записані на дружину колишнього очільника «Львівелектротрансу». Реєстрація прав власності на них відбулася у жовтні 2019 року. Тобто лише через три місяці, після призначення Свищо директором комунального підприємства.

Проте його батько вперто робить вигляд наче нічого про це не знає і переконує, що син мешкає разом із ним у селі Сокільники біля Львова.

Аби дізнатися, хто насправді живе у будинку на 230 квадратних метрів в одному з елітних районів Львова, поїхали за вказаною адресою. Там виявили одразу дві будівлі з ідентичними номерами. Однак, задекларований чиновником автомобіль «Інфініті» на подвір’ї, не дав приводу сумніватися, який саме з об’єктів потрібен. А незабаром з будинку вийшов і сам власник транспортного засобу.

Розмова з  Андрієм Свіщо:

Розкажіть, чому вас звільнили? Відомо, що ви зараз хочете поновитися на посаді.

– Підстави, з яких мене звільнили, є тотальна брехня. Сьогодні справа є у суді і, поки триває слідство, розголошувати не маю права.

– Ви зараз плануєте поновлюватись?

– Так, я планую поновлюватись, адже вважаю себе незаконно звільненим.

– А чому ви так вважаєте?

– Тому що підстави, з яких мене звільнили, є брехливими і абсурдними, тому що те, що описують у матеріалі, не відповідає дійсності.

Водночас, звідки у його дружини гроші на кількамільйонну землю в Карпатах та нерухомість, чоловік не пояснив. Власне, як і не зміг чітко відповісти на запитання щодо однакового номеру його будинку із сусідським:

– Цегельського, 21-а зареєстрований на дружину, а насправді це наступний будинок. Чому так?

– Ну так сталося. Це одна ділянка і тому під одним номером.

«Це також недостовірна інформація. Але це вже не та, яка пов’язана з неправильною вартістю цього майна. Це також адміністративна відповідальність. Особа має право виправити інформацію, якщо вона сама її виявила, що помилилася з адресою. Гірше, якщо вже органи, які перевіряють ці декларації, самі це виявляють. Тоді це вже більші проблеми», – роз’яснив порушення Богдан Липковський.

Юристи пояснюють: двох будинків з однаковими номерами бути не може. Принаймні літерою вони відрізнятися повинні. Та навряд чи такий збіг в адресах – випадковість. У Сокільниках, де мешкає батько Андрія Свищо, така ж ситуація: на одній вулиці є два будинки з ідентичною адресою. Який саме з них належить родині чиновника, дізналися із кадастрової карти.

«Тут багато додаткових питань. Наприклад, те, що це все може бути на одній території і на цій території є самочинне будівництво. Як варіант, крупнішого об’єкту, яке ніде не узаконене», – припускає Богдан Липковський.

І справді, на земельній ділянці, яку раніше декларував ексдиректор комунального підприємства, розташовані одразу три будинки.

Їхня загальна площа складає майже тисячу квадратних метрів. Але за документами нам вдалося знайти лише два із них: батька та брата-посадовця. Вони розташовані на одному кадастровому виділі, попри те, що мають різні входи.

Третій особняк стоїть на окремій ділянці, яка ще торік була єдиним цілим із наділом родини Свищо. Зареєстрована земля на Олену Вікторівну – повну тезку дружини рідного брата Андрія Свищо. Лише прізвище у неї не Свищо, а Мамон. У її власності неподалік є ще дві ділянки вартістю у кілька мільйонів гривень. А оформлені вони були у період, коли Андрій Свищо укладав сумнівні договори на посаді керівника «Львівелектротрансу».

– За 2020 рік на дружину вашого брата було зареєстровано 3 ділянки. Звідки вони?

– Ну це дружина мого брата, це не моя дружина. Я не знаю, скажу чесно, – ухилився від відповіді ексдиректор «Львівелектротрасу» Андрій Свищо.

Не можемо стверджувати, що ці землі були придбані саме Андрієм Свищо. Але враховуючи, як ретельно вони були приховані за чужим прізвищем та їхню чималу оціночну вартість, такі висновки напрошуються самі по собі. Разом з тим за період роботи на комунальному підприємстві чиновник придбав собі автомобіль за понад пів мільйона гривень, ділянку в Карпатах, вартістю майже шість мільйонів, а також будинок в елітному районі Львова. Як звичайний посадовець зміг собі все це дозволити?

Сподіваємося, відповідь на це запитання дадуть правоохоронні органи.

Zмови, NTA

 

Оцініть новину
Клас!
0
Я це люблю
0
Ха-ха
0
Сумно
0
Злість
0
Обіймашки
0
Шооо?
0

Коментарі