НТА > НОВИНИ > Економіка > Прогнози на осінь невтішні. Чому шаленіють ціни на олію та цукор

Прогнози на осінь невтішні. Чому шаленіють ціни на олію та цукор

Здається, соняхи в Україні садять хіба для того, щоб українці мали де робити селфі. Зараз наші продукти у вітчизняних магазинах вартують дорожче, ніж за кордоном

2168

У першому півріччі 2021-го року в Україні значно зросли ціни на продукти харчування. Найбільше подорожчали соняшникова олія та цукор – за останній рік на 80% та 70% відповідно. Решта ключових товарів, які споживають українці (м’ясо, риба та молочні вироби) подорожчали на 5-20%. Такі дані оприлюднила Державна служба статистики.

Три фактори, які погіршують ситуацію

Економічний експерт Віктор Гальчинський у коментарі NTA назвав три фактори, які спричинили таку ситуацію. По-перше, інфляція, яка набирає обертів. Зокрема, облікову ставку Національного банку можуть підвищити вже найближчим часом.

По-друге, світові ціни невпинно зростають, а це прямо й опосередковано впливає й на українське ціноутворення.

І по-третє, послаблення конкуренції на внутрішньому ринку. «Це, як на мене, найголовніша проблема, – наголосив Віктор Гальчинський. – Через економічну політику, що проводять у державі, пандемію коронавірусу й економічну нестабільність малі виробники, які могли би впливати на пропозиції цін, вийшли з ринку та навіть згорнули виробництво. Залишилося декілька великих гравців, які почувають себе занадто «вільно».

Що з олією і цукром

Економічний експерт Андрій Кузьмин у коментарі NTA зазначив, що до кінця року інфляція може досягнути показника 10%. «Економіка України минулого року впала після чотирьох років зростання, купівельна спроможність населення також знижується, а ціни зростають».

Пояснюючи такий стан справ, він насамперед згадав пандемію коронавірусу. Серед інших причин подорожчання – несприятливі торішні погодні умови і погані прогнози щодо врожаю.

Особливо це стосується олійних культур у світі. Найбільше за останній рік подорожчала соняшникова олія та цукор – кажуть навіть про рекордні темпи. Дійшло до ситуації, що виробникам олії невигідно продавати продукцію дешево на внутрішньому ринку. Тому вони її постачають за кордон. А ціни в магазинах всередині країни підганяють до світових і навіть вище.

Варто зазначити, що цей продукт дорожчає у всіх країнах, не тільки в Україні. Звіт The Food and Agriculture Organization стверджує, що середнє значення індексу цін на рослинні олії в лютому сягнуло найвищого рівня з квітня 2012-го року.

«Зростанню цін на рослинні олії сприяло підвищення цін на сиру нафту, – розповів Андрій Кузьмин. – Також на вартість олії вплинула нестача робочої сили в Азії і несприятлива погода в ключових регіонах – виробниках соняшника Однак це лише зовнішні фактори впливу. В Україні ж склався цілий комплекс причин, які призвели до такої ситуації: і коронавірус, і неврожай, і монополізація галузі, й інше».

Зростає ціна не лише на олію, а й на насіння соняшника. У березні ця культура в портах України подорожчала до 22 850 гривень за тонну. Тоді українські підприємці стверджували, що на високу вартість олії вплинуло збільшення вартості сировини, енергоносіїв і ажіотаж через пандемію коронавірусу.

Перелік проблемних моментів стосується і подорожчання, а в деяких випадках навіть дефіциту цукру. Андрій Кузьмин наголосив: «Пригадаймо, минулого року зростання ціни на цукор розпочалося у розпал збирання цукрового буряку. Через неправильну аграрну політику в останні 30 років Україна з великого виробника цукру перетворилася на його імпортера».

Зазвичай, як зазначив економічний експерт, Україна споживала та виробляла приблизно 2 мільйони тонн цукру. Але у зв’язку з тим, що і його споживання в Україні зменшилося, а також зменшилася кількість людей, які живуть у країні, очікується споживання цукру на рівні 1,3 мільйона тонн. «Але наразі баланс у цьому плані знайти не можуть, тому є тенденція навіть до перекосу в бік нестачі цього продукту», – додав Андрій Кузьмин.

Чому за кордоном дешевше

Економічний експерт Віктор Гальчинський розповів, що знає таких підприємців зі сфери малого та середнього бізнесу, котрі в нинішніх українських реаліях банально не вижили, тому переїхали в інші країни, де є конкуренція, і там організували той же бізнес.

«Не варто розповідати про дотації Європейського Союзу. У тій же Польщі навіть українські продукти коштують дешевше. Великі, середні та малі виробників «воюють» за покупця. Така конкуренція і породжує адекватність у ціноутворенні», – зазначив Віктор Гальчинський.

На його думку, приклад Польщі якраз дуже красномовний. Вільна економіка та конкуренція спричинили таку ситуацію, що зарплати там в півтора-два рази вищі, ніж в Україні, а ціни на ті ж продукти – в півтора-два рази нижчі.

«Парадокс – Україна одна з найбільших аграрних держав Європи, великий виробник цукру. А зараз ми маємо дефіцит цього продукту на внутрішньому ринку. Зараз захочеш його купити навіть за 30 гривень – не завжди вдасться, бо в супермаркет через нинішню ситуацію та певну монополізацію на ринку його банально не постачають», – зауважив економічний експерт.

Що далі

Фахівці дуже далекі від оптимістичних прогнозів на найближче майбутнє. До кінця року ціни можуть злетіти і до «космічних висот». Річ у тому, що такою є тенденція у світі, де вже відбулося суттєве подорожчання енергоносіїв.

Віктор Гальчинський із цього приводу застерігає: «У нас ніхто нічого не робить і не думає, як пом’якшити цей удар. Поки літо, ми цього не дуже відчуваємо. А осінь та зима принесе нові ціни на енергоносії, тепло, газ, причому такі, які ми ще не мали жодного разу».

Це пов’язано з тим, що, за словами економічного експерта, ціни зараз аномально високі на світовому ринку. «Таким чином виробники та й просто продавці закладатимуть цей фактор у свою ціну, додаючи туди витрати навіть у тому разі, якщо вони цю енергію не споживали. У нас так уміють. Тому прогнози на осінь невтішні», – підсумував Віктор Гальчинський.

Віталій Павлишин

Оцініть новину
Клас!
0
Я це люблю
0
Ха-ха
0
Сумно
0
Злість
1
Обіймашки
0
Шооо?
1

Коментарі