НТА > НОВИНИ > Львівські новини > Велосипедне пекло – рай для підрядників. Хто збагачується на велоінфраструктурі Львова

Велосипедне пекло – рай для підрядників. Хто збагачується на велоінфраструктурі Львова

Чому зупинилося будівництво велодоріжок, в які вже вкладено десятки мільйонів гривень

380

Львів нині можна вважати лідером за розвитком велосипедної інфраструктури в Україні. В місті прокладено близько ста кілометрів велодоріжок, створено понад 3 сотні парковок та кількадесят станцій прокату двоколісного транспорту.

Щоправда, ця історія має й інший бік медалі. Це використання коштів на облаштування велосипедного раю імені Садового. Виявляється, єдиним критерієм відбору кандидатів на будівництво вело інфраструктури є аукціон. Контрагентів, які подаються на участь в ньому, перевіряють хіба на відповідність до тендерних вимог. А от на доброчесність або причетність до махінацій – ні. Таким чином місто втрачає мільйони гривень, адже переможцями торгів стають підприємці, що мають багатий досвід привласнення бюджетних коштів.

Міський голова Львова Андрій Садовий у захисному шоломі крутить педалі, закликаючи містян пересідати з автомобілів на двоколісний транспорт. Мовляв, усі передумови для цього є.

Велодоріжки, яких немає

Втім, учасники місцевої вело спільноти агітацію мера вважають популізмом, адже відповідна інфраструктура, на їхню думку, існує лише в проєктних документах і на білбордах.

«Ви бачили є парковки, де можна орендувати велосипед і поїздити Львовом, але вони стоять, тому що немає інфраструктури нормальної велодоріжок. Тобто і люди є, і велосипеди, а  пересуватися по Львову некомфортно. Є певні ділянки велодоріжок, а потім вона припиняється і куди той велосипедист має йти? Пішки? На ровері їхати між пішоходами, машинами? Ну це є не добре», – аналізує віце-президент Федерації велоспорту Львівщини Володимир Набойщіков.

«У нас всюди є проблеми з велодоріжками, тому що в Європі велодоріжка – це не просто асфальт, який має прокладатися від однієї точки до іншої. Це інфраструктура, яка фактично дає можливість відпочивати, а не лише пересуватися велосипедом», – додає голова транспортної комісії ЛМР Ігор Зінкевич.

Пан Йосиф наважився пересісти з автомобіля на велосипед ще 10 років тому. Зізнається, без двоколісного тепер життя не уявляє.

«Це розвантажує транспортні потоки, і людям зручно, й економить час», – пояснює свій вибір чемпіон світу з велоспорту серед журналістів Йозип Пазяк.

Водночас, проїзд смугами для руху велосипедом, чоловік називає справжнім квестом. Іноді дорога може вести просто в нікуди або ж узагалі раптово зникнути.

Наприклад, велодоріжка на проспекті Чорновола. Тут асфальтне полотно відсутнє одразу на кількох ділянках. Замість нього лежить гравій і земля, що в дощову погоду перетворюється на болото.

«Тут передбачено освітлення, є пішохідні переходи, враховуючи потреби маломобільних груп населення є тактильна плитка. Облаштування велодоріжки з якісного асфальту, є розмітка», – заступниця міського голови з питань Ірина Маруняк таким описом у 2019-му урочисто анонсувала початок її будівництва, на яке виділили 36 мільйонів гривень.

За проектом велодоріжку мали прокласти кількома частинами – від кільця на Чорновола до вулиці Мазепи. А всі роботи мали завершитися ще в лютому 2020 року.

«Сам проєкт є неповноцінним: інфраструктура мала йти з побудови кінця вулиці Замарстинівської до повороту на Брюховичі. В тому числі в сторону «Спартака», де зараз дуже багато зауважень», – коментує Ігор Зінкевич.

Відтоді минуло понад 2 роки, а завершеної доріжки досі немає. Бездіяльність влади змусила вкотре зорганізуватися львівську велоспільноту та вийти на пікети під стіни ратуші. Основна вимога – розробити якісну інфраструктуру для двоколісного транспорту та завершити роботу над старими проектами.

Урешті в жовтні цього року у мерії оголосили про проведення нового тендеру на облаштування велодоріжки на проспекті Чорновола. А, отже, знову виділятимуть гроші на проєкт з міської казни. Чиновники пояснюють таку потребу недобросовісністю підрядника.

ЦИТАТА: Ми корегуємо проєкт, тому з тим підрядником (ТОВ «Львівська дорожня служба») угоду розірвемо, будемо визначати нового. Ми офіційно про це повідомляємо. Хочемо, щоби він приступив і закінчив ті об’єми, які є, але він до цього не приступає. Олександр Одинець – заступник міського голови з питань житлово-комунального господарства.

Причиною рішення став конфлікт міста із виконавцем робіт. У мерії заявляють буцімто підрядник не спроможний завершити розпочате, а також нарікають на якість споруджених об’єктів. Згодом виявилося, що підприємець ще й завищував вартість будівництва і таким чином привласнив понад 1 мільйон гривень.

«Він підозрюється у завищені вартості фактично виконаних робіт під час реконструкції і будівництва велодоріжок у Шевченківському районі Львова. Зокрема, на таких вулицях як Станівська, проспект Чорновола. 4 жовтня 2021 року йому повідомили про підозру», – розповів в.о. керівника окружної прокуратури Олександр Пацюркевич.

Експерти пояснюють: таких наслідків можна було б уникнути, якби замовник контролював процес ходу будівництва та витрат на нього.

«Якщо говоримо про тендери, то замовник має право висувати будь-які вимоги щодо такої перевірки. Якщо замовник цього не робить, запитайте, чого він цього не робить. Значить, що? Значить, йому це вигідно», – переконаний економіст Віктор Гальчинський.

Не можемо стверджувати, що чиновники міської ради причетні до зникнення мільйона гривень. Але відкидати фактор змови також не варто, адже у тендері перемогла компанія, у якої фактично відсутня матеріально-технічна база, а термін ліцензії на будівництво от-от завершувався. Як такого учасника допустили до торгів – не зрозуміло.

За даними реєстру держаної інспекції архітектури та містобудування, термін дії ліцензії ТОВ «Львівська Дорожня Служба» на момент початку виконання робіт підійшов до завершення і продовжений не був. Натомість у субпідрядника, компанії ЛДС, такого дозволу взагалі ніколи не було. Засновником обох юридичних осіб є Павло Коцюруба.

За словами його працівників, чоловік використовує субпідряд для відмивання коштів: буцімто гроші переводить на власні підприємства, а також на рахунки ФОПів своїх родичів.

«Продаж якихось товарів, яких реально не існує. Ось рахунки, от Коцюруба підписує ці рахунки всі, от є 400 тисяч. Постійно відбувається списання товарів: дві, тисяча, аж поки у міської ради кошти не скінчаться, доти вони їх дерибанять. Фірма «Граніт», яка працює, також забирає кошти з цієї фірми», – говорить головна бухгалтерка фірми «Львівська дорожня служба» Галина Костецька.

Галина Костецька – головна бухгалтерка фірми, що прокладала велодоріжки на проспекті Чорновола. Жінка скаржиться: директор досі не розрахувався з нею за виконану роботу. За її словами, така ж біда спіткала й інших працівників, яких найняла компанія.

«Вони заробітну плату людям взагалі не виплачують. Працівники більше двох років не отримують грошей. Отак їм дві, тисячу кинуть…», – стверджує Галина Костецька.

«Є таке поняття як умисна невиплата заробітної плати – це кримінально-карне діяння, тому працівники цього підприємства мають право звернутися в першу чергу в інспекцію з праці», – коментує юрист Назар Курка.

У міській раді перемогу сумнівної компанії у тендері коментувати відмовились. Хто може відстоювати інтереси фірми у закупівлях? Дані системи Юконтрол свідчать, що колишнім засновником «Львівської Дорожньої Служби» є ексголова комунального «Шляхо-ремонтного підприємства Галицького району».

Саме з часів його роботи в ЛКП компанія почала перемагати у різноманітних тендерах. Втім, з’ясувати подробиці співпраці між чоловіками не вдається – за адресою реєстрації «Львівська Дорожня Служба» давно відсутня. Недійсними виявилися і номери телефонів підприємства.

«До мене дзвонили працівники: директор від них ховається. Директор чотири рази за півтора місяці моєї роботи змінював офіс. Він втікав з документами», – пригадує головна бухгалтерка фірми «Львівська дорожня служба» Галина Костецька.

За словами працівників, усі фірми, до яких причетний Коцюруба, раніше завжди перебували в одному офісі. І так само всі гуртом змінювали місце розташування майже після кожного нового замовлення, а керівник по кілька тижнів не виходив на зв’язок. Але Zмовам таки вдалося зв’язатися з підприємцем. Щоправда, Павло Коцюруба зіслався на зайнятість і попросив зателефонувати «у понеділок, годинка 10».

Та вже з понеділка перестав виходити на зв’язок.

Така поведінка засновника компаній відверто насторожує. Однак у міській раді перевіряти контрагента не стали. Як підсумок, отримали недобудований об’єкт і втрачені гроші. Хоча великої таємниці навколо діяльності Коцюруби і його компаній немає, адже раніше справу з недобросовісним підприємцем уже мали органи самоврядування інших міст.

Велопригоди Коцюруби в Жовкві

Жовква – королівське поселення Львівщини. Її забудова вважається взірцем ідеального міста епохи Ренесансу: компактні малоповерхові будинки та широкі прямі вулиці. Ремонтувати останні свого часу зголосився Павло Коцюруба.

«Знаємо, що було з ними багато скандалів, знаємо, що попередня міська рада подала на них у суд, адже згідно з тих умов, які були в тендері, фірма їх не дотрималася», – розповідає історію міський голова Жовкви Олег Вольський.

Йдеться про фірму “К-Інвест”, що також належить Коцюрубі. Восени 2017 підрядник вкотре переміг у закупівлі, згідно з якою маввідремонтувати трохи більше кілометра дороги.

«Почали роботи, ми надали їм аванс. Вони в тримісячний термін не використали його, тобто, не освоїли кошти, не надали нам документів. Тоді ми вже працювали через казначейство. Отримали попередження, наші юристи надали документи в суд і, власне, в суді справа зависла», – роз’яснює головна бухгалтерка міської ради Жовкви.

Водночас була проведена будівельно-технічна експертиза, яка встановила, що прокладений фірмою асфальт недостатньої товщини. Тож правоохоронці скерували до суду ще й справу на технагляд, який контролював роботи.

ЦИТАТА: Встановлено, що 45-річний чоловік вніс до офіційних документів неправдиві відомості щодо обсягів виконаних робіт по капітальному ремонті дорожнього покриття вулиці Хмельницького в місті Жовква на Львівщині. Внаслідок махінацій йому вдалося привласнити понад 530 тисяч гривень бюджетних коштів.  Львівська обласна прокуратура

«Це ситуація, коли технагляд зубожілий. Він або отримує фактично гроші готівкові від підрядної організації за те, що підпише акт, або він не отримає гроші в принципі», – прокоментував ситуацію експерт з тендерних закупівель Мирослав Сімка.

Як розповів телефоном тодішній очільник Жовківської міськради Петро Вихопень, місту довелося розірвати угоду з підрядником та оголосити новий тендер .

«Я спілкувався з представниками фірми, які зайшли після “К-Інвест”. Вони сказали, що дуже важко їм було переробляти ті недороблені моменти, які залишилися після “К-Інвесту”. Можемо констатувати, що неякісно виконанні роботи фірмою “К-Інвест” завдали збитків Жовківський міській раді на понад пів мільйона гривень», – додає чинний міський голова Жовкви Олег Вольський.

Історія, до слова, повністю перегукується з будівництвом велодоріжок у Львові. Проте, на думку експертів, запобігти повторенню ситуації в майбутньому не дозволяє закон.

«Є ще, звичайно, фактор зловживань. І, власне, ця ситуація в Жовкві по технагляду – це друга проблема. Ми не маємо ніякого інституту репутації цих організацій», – стверджує експерт з тендерних закупівель Мирослав Сімка.

Як наслідок, органи місцевого самоврядування укладають договори з недобросовісними підрядниками. Викривати їх наперед не вдається навіть у межах міста. Так, до прикладу, на співпраці з Павлом Коцюрубою попеклася Галицька районна адміністрація. Кілька років тому «Львівська дорожня служба» на її замовлення ремонтувала вулицю Шота Руставелі. Вже через 3 місяці після завершення робіт на дорозі з’явилися великі вибоїни.

І хоч Галицький район в подальшому припинив співпрацю з підрядником, інформація про його кваліфікацію, схоже, до Ратуші не дійшла.

Закон України про публічні закупівлі передбачає, що при поданні на участь в конкурсі претендент повинен мати 3 базові кваліфікаційні критерії: наявність матеріально-технічної бази і обладнання, працівників відповідної кваліфікації, а також досвід виконання схожих робіт. Проте кожен з наведених пунктів у підрядників з нашої історії був не досконалим. Та найголовніше, що попри неякісно виконану роботу та привласнення коштів, підприємець продовжує брати участь у закупівлях.

Zмови, NTA

 

Оцініть новину
Клас!
0
Я це люблю
0
Ха-ха
0
Сумно
0
Злість
0
Обіймашки
0
Шооо?
0

Читайте нас у Telegram. Підписуйтесь на наш канал "Пряма мова Львова"

Коментарі